Wstęp

Stwardnienie rozsiane Optymizm pesymizm – Można by sądzić, że większość chorych na stwardnienie rozsiane to pesymiści. W rzeczywistości zaś aż 45% z nich jest optymistami, co może wydawać się zaskakujące. Co daje optymizm? W dużej mierze proces radzenia sobie z chorobą zależy od naszego nastroju. Otwarcie powiem, że optymiści lepiej sobie radzą. Optymizm wpływa na pozytywnie na poczucie kontroli wewnętrznej, samoakceptację, zmniejsza zarazem ryzyko wystąpienia depresji, niweluje poczucie bezradności, lęk społeczny oraz wyobcowanie. Istnieją również dowody na to, że optymizm związany jest głównie z instrumentalnym radzeniem sobie ze stresem lub bardziej adaptacyjną reakcją skoncentrowaną na emocjach, takich jak akceptacja czy odpowiedni humor. Jak widzicie, warto stać się optymistą. Ale czy to możliwe? Odpowiedzi postaram się udzielić w tym artykule.

Stwardnienie rozsiane Optymizm pesymizm - Optymizm

Optymiści łatwiej radzą sobie ze stwardnieniem rozsianym pod względem psychicznym i fizycznym. Problemy postrzegają jako przejściowe, spowodowane konkretną przyczyną. Dlatego czują, że nie trzeba wyjątkowo się starać, aby je naprawić. Ich wewnętrzna radość i pogoda ducha dodaje im sił do walki z chorobą. Optymiści potrafią śmiać się z siebie w każdej sytuacji. Nie chodzi o to, że życie oszczędza im ciosów – lecz o to, że są lepiej przygotowani do stawiania im czoła.

Pesymizm

Jeśli jesteś zatwardziałym pesymistą, możesz swoim negatywnym podejściem do życia utrudniać rehabilitację ciała. Zmiana nastawienia jest trudna, wymaga determinacji i – zwykle – wykwalifikowanej pomocy. Będziesz potrzebował rozmów z kimś takim jak psychoterapeuta lub duchowny – z kimś, kto potrafi Cię zrozumieć i posiada środki, by pomóc Ci osiągnąć bardziej pozytywne nastawienie. Pamiętaj – SM jest dobrym pretekstem do zapoczątkowania wewnętrznych zmian.

Komentaż autora

Łatwo powiedzieć: „Nie bądź taki ponury, trochę optymizmu!”. Ciężko jednak zostać optymistą, gdy jest się zagorzałym pesymistą. Jest to możliwe, choć wymaga dużo pracy, determinacji i czasu. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego tekstu stwierdzisz, że spróbujesz zmienić nastawienie, bo naprawdę warto.

Żródło: SM i Ty Jak żyć ze stwardnieniem rozsianym, Cynthia Benz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *